Hardlopen, de ideale hobby als je wilt afvallen

hardlopen-afvallen-joggen-vrouw-dieet

Sport en afvallen gaan hand in hand. Toch is het voor veel mensen moeilijk om voldoende sport in hun dagelijkse routine te passen. Iedereen is altijd druk en als je een moment vrij hebt, is sport vaak niet het eerste waaraan je denkt. Hardlopen is een sport die bijna iedereen makkelijk kan oppakken en het hoeft niet veel tijd en geld te kosten.

Hardlopen is een super efficiënte manier om calorieën te verbranden. Gewichtsverlies is uiteindelijk een simpel rekensommetje van de calorieën die je lichaam in en uit gaan. Door iedere week hard te lopen, verbrand je in relatief weinig tijd veel extra calorieën. In combinatie met een goed dieet kan je hierdoor sneller gewicht verliezen.

Met behulp van online tools kun je makkelijk berekenen hoeveel calorieën je verbrandt. Dit is voor iedereen verschillend en hangt samen met je gewicht, de duur en de afstand van je loop. Je kunt het ook bijhouden met een fitness-app op je telefoon of een smartwatch. Als je de calorieën in je dieet ook telt, kun je precies zien hoeveel je moet hardlopen om je doel te bereiken.

Hardlopen heeft lage instapkosten

Hardlopen is erg toegankelijk. De belangrijkste investering die je moet doen is het aanschaffen van goede hardloopschoenen. Tijdens het hardlopen worden je knieën en andere gewrichten zwaar belast. Goede hardloopschoenen helpen de klappen op te vangen. Dit is noodzakelijk om blessures te voorkomen.

Koop schoenen bij een speciaalzaak. Daar kunnen medewerkers je helpen door de perfecte schoen voor je te vinden. Een kenner houdt rekening met onder andere de breedte, de lengte en de kromming van je voeten. Bij een goede winkel doe je ook eerst een looptest om er zeker van te zijn dat de schoenen die je koopt de juiste zijn.

De workout

Wie eenmaal goede schoenen heeft, kan beginnen met hardlopen. Een voordeel van hardlopen is dat er veel trainingschema’s te vinden zijn die je precies vertellen hoe je het hardlopen goed kunt opbouwen. Aan de hand van zo’n trainingschema kun je de afstand die je loopt langzaam vergroten en je conditie opbouwen. Ideaal voor iemand die er zelf nog geen verstand van heeft.

Perfect voor beginners is het ‘Couch to 5k’-programma. Zoek op je telefoon naar een app, er zijn meerdere beschikbaar op ieder platform. Het programma tovert je in de loop van acht weken om van bankzitter tot hardloper. Het opbouwen gaat aan de hand van een intervaltraining. Dit betekent dat je hardlopen afwisselt met wandelen. In de eerste week hoef je bijvoorbeeld maar 60 seconden hard te lopen en daarna mag je 90 seconden wandelen. Dit herhaal je acht keer en je workout is klaar. Met dit programma ben je per week drie keer een half uurtje kwijt aan hardlopen.

Bepaal je eigen tempo

Hardlopen kun je doen in je eigen tempo. Als een programma te zwaar is, neem er dan gewoon iets meer tijd voor. Jij bent de baas. Wanneer je het programma met succes hebt afgerond, kun je zelf je eigen doelen stellen. Misschien wil je de 5 kilometer sneller af kunnen leggen, of je wilt een grotere afstand lopen en begint het trainingsprogramma voor 10 kilometer. Als je gebruik maakt van een app kun je je resultaten makkelijk bijhouden. Afstanden en tijden worden opgeslagen en zijn eenvoudig te overzien in tabellen en grafiekjes. Dit maakt het erg makkelijk om je voortgang bij te houden en dat werkt motiverend. Wel je telefoon meenemen tijdens het hardlopen natuurlijk 🙂

Euforie

Mensen zeggen vaak dat ze een hekel hebben aan hardlopen. Ik geloof niet dat deze mensen het een goede kans hebben gegeven. De eerste paar weken kunnen zwaar zijn, maar wie volhoudt zal een omslagmoment ervaren. Dat moment waarop je merkt dat je zonder moeite een lange afstand kan lopen, de euforie die je ervaart na het rennen en de voldoening die het geeft om gezond bezig te zijn. Wie eenmaal zo ver komt, zal niet meer willen stoppen.

Vijf uitstekende redenen om hard te lopen

1. Efficiënt calorieën verbranden
2. Lage instapkosten
3. Past in een druk schema
4. Doelen zijn makkelijk te personaliseren/voortgang is duidelijk zichtbaar
5. Rennen voelt goed!

Recent Posts